Relevant textual alternative to the image

Een Aston Martin of een NLP training?

Een paar jaar geleden ben ik met Marcel, een bevriende notaris, naar de autosalon in Geneve geweest. Ik werd toen aangestoken door zijn passie voor snelle auto’s. Mijn belangstelling ging vooral uit naar Aston Martin. Dit is echt een supermooie sportwagen! Een tijdje heb ik er over gedroomd om zo’n auto (tweedehands) aan te schaffen. Met een Aston Martin zou ik me ook beter profileren. Dat was meteen een ‘zakelijk’ argument voor zo’n investering. Of was het gewoon de midlife crisis? Uiteindelijk heeft de ratio het van de emotie gewonnen en heb ik deze droom laten varen. Gelukkig maar want het zou een slechte investering geweest zijn.

Ik dacht even terug aan deze wens toen ik een artikel van Pepijn Vloemans, medewerker van De Helling, het wetenschappelijke bureau van GroenLinks, in NRC las. Dit ging over de slordig denkende mens bij de aanschaf van zo’n speeltje.

Een sportwagen is typisch een voorwerp waarvan we het positieve effect op ons gevoel van geluk overschatten. We geloven dat auto’s, boten, ingewikkelde pastamachines enzovoorts ons in de toekomst vervullen van vreugde. De reclamewereld speelt daar handig op in. Reclame laat ons de overvloed die we al hebben vergeten en ons een gevoel van tekort beleven. Dat werkt heel goed.

De BMW die ik al jaren rijd is vanzelfsprekend geworden en daarmee een detail in mijn bestaan. Een Aston Martin vergroot mijn gevoel van trots voor een moment enorm!. Maar na verloop van tijd zou ik ook weer aan deze auto gewend zijn. De droom die ik een tijdje beleefde zou niet waargemaakt worden. Ik zou weer degene geweest die ik was: mijzelf maar dan met de last van een onhandig speeltje. Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak.

Vloemans citeert in zijn artikel de Amerikaanse econoom Daniel Kahneman en die zegt dat je, voor je iets koopt, je beter kunt richten op zaken waarin de toekomst een rol speelt. Je kunt je geld beter besteden aan terugkerende ervaringen dan aan spullen. De meeste luxe spullen worden na korte tijd niet meer gebruikt.

Ervaringen, zoals musiceren, theaterbezoek, leren, lezen, schrijven, sociale contacten etc., moet je steeds opnieuw aandacht geven. Daarmee blijven ze in je leven terugkeren als constant waardevolle en vernieuwende ervaringen.

Ik heb er ook lang over nagedacht of ik de NLP Practioner training zou volgen. Daar heb ik uiteindelijk wél voor gekozen en de conclusie van Kahneman is waar. De NLP Practioner training heeft me veel meer gebracht dan het bezit van een Aston Martin.

Het was niet alleen de training zelf. Dankzij de NLP training schrijf ik nu deze stukjes wat elke keer weer een leuke ervaring is. Ik spar met een medecursist over acquisitie voor ons werk, daar doen we allebei ons voordeel mee en het is gezellig!. En door de NLP training ben ik nog meer gemotiveerd om regelmatig iets nieuws te ondernemen.

Ik vond leren en mijzelf verder ontwikkelen altijd al heel leuk. Dat is normaal want mensen willen zich van nature ontwikkelen. Maar sommigen kiezen er voor om heel ‘klein’ te leven. Zeg maar in hun veilige comfortzone met als uitschieter de aanschaf van een pastamachine.
Dat is een manier om te overleven maar het kan beter.

Mijn keuze voor de NLP training was uiteindelijk een keuze voor veel veranderingen. En verandering is op zijn tijd nodig. Als alles hetzelfde blijft vergroei je en is er geen beweging of ruimte voor iets nieuws. Rust roest en stilstand is achteruitgang. Verandering en nieuwheid maken het leven leuk en de moeite waard. Daarvoor is het wel nodig om regelmatig iets te ondernemen.

Nu ik over de Aston Martin schrijf begint het verlangen eerlijk gezegd weer een beetje te smeulen. In iedere man schuilt immers een klein jongetje. Maar ik laat het (‘voorlopig’) bij de voorpret die ik heb gehad toen ik nog droomde van een ultieme sportwagen.

Volg ons: