Relevant textual alternative to the image
mindset

Mindset

Even voorstellen…Ik ben Margreet Stroet, 50 jaar en gelukkig getrouwd met de mooiste en liefste man van de wereld. Samen hebben wij 19 jaar geleden een prachtige zoon uit Zuid-Korea mogen adopteren en begeleiden naar volwassenheid. Wat goed gelukt is, al zeg ik het zelf. Een prachtige zelfverzekerde jongeman met een duidelijk doel en een nieuwsgierige blik op de wereld.

Ikzelf wilde graag NLP gaan volgen en kwam bij KernTC in Medemblik. Doorslaggevend was wel de kleine groep. Als ik het maximale uit deze training wilde halen, moest ik ervoor zorgen dat ik de uitdaging aanging. Als iets spannend wordt, kijk ik graag de kat uit de boom of duik ik weg en geef ik mijn portie graag aan fikkie. Dat is niet handig voor iemand die alles uit zichzelf wil halen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik geen enkele uitdaging met mezelf uit de weg kon gaan en er vol ingedoken ben met een fantastisch resultaat.

Na de Practitioner heb ik in Maart 2020 de Master Practitioner afgerond. NLP pas ik dagelijks toe in de praktijk op school en privé. Ik vind het leuk om hier af en toe eens over te schrijven en jullie mee te laten genieten van wat NLP in het basisonderwijs oplevert.  In de 21 jaar dat ik nu voor de klas sta maak ik voldoende mee om een boek over te schrijven. Dat zullen alle leerkrachten kunnen beamen. Ik wil dan ook nadrukkelijk aangeven dat de situaties berusten op waargebeurde situaties op één van de vele scholen waar ik gewerkt heb. Namen, plaatsen en tijd heb ik bewust weggelaten om de privacy van een ieder te respecteren.

In de klas werk ik graag met de groei mindset. Dit bepaalt of je een uitdaging aangaat of uit de weg gaat. Tijdens de Lock-Down gaf ik de kinderen les via TEAMS. Sommige kinderen vonden dit geweldig, waren supergemotiveerd en gingen alle nieuwe uitdagingen aan.

J. niet. Van haar hoeft leren niet. “Ze kan het niet en wil het niet!” J. (9 jaar) woont net in haar nieuwe pleeggezin en maakt een nieuwe start. Ze moet de relatie met haar aan een psychiatrische stoornis lijdende moeder nog verwerken en weer leren dat ze kind mag zijn. J heeft waarschijnlijk een ernstige vorm van dyslexie, iets wat nog niet vastgesteld kon worden aangezien haar weigerende leerhouding het tot nu toe onmogelijk maakt haar hierop te onderzoeken.  Duidelijk is dat J een heel negatief zelfbeeld heeft en er van zichzelf niet mag zijn.

Tijdens de Lock-Down periode kies ik ervoor om J privé les te geven, zodat ik eindelijk eens de kans heb om eens wat meer met haar “zijn” aan de slag kan gaan. Met het doel dat ze weer gaat ontdekken hoe leuk leren kan zijn en hoe fijn het is om fouten te maken.

Vandaag een rekenles over breuken. Na elkaar begroet te hebben, doen we altijd even een beweegspelletje om de hersenen “aan” te zetten. Daarna introduceer ik de lesstof. Nieuwe stof. J. zet zich schrap. Haar blik verstrakt, alle spieren in haar gezicht trekt ze aan. Ze kijkt boos. Dit benoem ik.

J: “Ja natuurlijk, dit kan ik toch niet en ik ga het ook niet leren!”

Ik vraag haar te kijken naar de leerkuil: Als je aan iets nieuws begint sta je bovenaan de leerkuil. Wat zeg je tegen jezelf? Welke gedachten leveren het meeste op? Welke gereedschappen heb je om de muur af te breken? Wat doe je als je aan de andere kant boven aangekomen bent? Samen doorlopen we alle stappen van de leerkuil. J. antwoordt elke stap in de vaste mindset en ik herhaal deze in de groeimindset. Na een paar stappen, zegt J mij na en samen komen we bovenaan de leerkuil en spreken we af dat we dit gaan vieren.

Dan schakelen we terug naar het rekenprobleem en vraag aan J of we samen de Leerkuil in zullen stappen. Dit ziet J nog niet zitten en alle spieren in haar gezicht spannen zich weer aan.

Hmm, J heeft duidelijk moeite om iets nieuws aan te gaan. Oké dan gaan we aan het begin van de Leerkuil staan. Doe de ogen eens dicht en zie jezelf bovenaan de Leerkuil staan. Ik doorvraag J op de submodaliteiten. Wat zie je , hoor je voel je? Welke kleuren, geluiden en gevoelens horen hierbij?

J. komt met een donker plaatje. Heel donker,  geen geluiden (daar sluit ze zich voor af), ze voelt zich boos, alleen en opgesloten.  Ze wordt niet blij van dit plaatje.

We verplaatsen ons naar het eind van de leerkuil. Ze heeft het geleerd en weer lopen we de submodaliteiten langs. Nu verschijnt er een lach om haar gezicht, ze ziet mooie heldere kleuren en een veld vol bloemen, vogels zingen haar toe. Het is alsof ze zeggen: J. je kan het, je hebt het gedaan!

Tussendoor maak ik gelijk gebruik van de gelegenheid en zet dit mooie gevoel vast op haar knokkel. We herhalen het een aantal keren en J. zegt lachend: “Juf wat doe je toch gek met al die rare vragen tussendoor, of ik liever kroket of frikadel eet en zo.” Ik lach van binnen en weet J in een vrolijke, ontspannen sfeer te brengen.

Dan gaan we terug naar het begin van de Leerkuil en halen dit beeld weer naar voren. Ik laat het haar heel klein maken en zet in een aantal keer het mooie eindbeeld ervoor. In een paar minuten snapt ze het: “Juf ik denk gewoon aan het eindplaatje en dan kan ik het wel!”

Al gauw hoor ik: “Ik kan het wel.” “Ik ga het proberen.” “Ik ga het doen.” “Ik gebruik mijn gereedschap.” Aan het eind van de les zijn we bijna boven volgens J. Nog een paar keer oefenen en dan vieren. Maar dat oefenen kan ik nu zelf wel en ze drukt op haar knokkel. Een brede glimlach verschijnt.

Ja J. je kunt het zelf wel. Dank je wel dat ik je hierbij mocht helpen.

En zo levert de Lock-Down toch heel wat moois op, want in een klas met meer dan twintig kinderen en de waan van de dag zou ik geen tijd hebben om dit op deze wijze te doen met dit meisje, dat het zo verdient. Elke dag dankbaar voor NLP en het mooiste beroep ter wereld.

Wil je ook kennismaken met NLP? Kom naar de gratis Masterclass Haal meer uit je leven! . De eerstkomende is op 10 mei in Medemblik. Of kom de NLP Business volgen van 6 dagen die start op 6 juni 2021

Volg ons:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *